Dinsdag 15 mei – De wereld van branding (merken bouwen) werd in 2010 opgefrist door Simon Sinek. In zijn beroemde TED talk (38+ miljoen views) introduceerde hij een ‘golden circle’ met drie ringen: why, how en what. De portee van dit verhaal (ook bekend als ‘start with the why’) is dat mensen zich in potentie het sterkst identificeren met de bestaansreden van een organisatie (why), al iets minder sterk met hoe een organisatie zich gedraagt (how) en nog minder met het product of de dienst (what). Terwijl de meeste organisaties juist de hele tijd bezig zijn hun ‘what’ te promoten.
Dit briljant simpele plaatje is op enorme schaal opgepakt. Ik denk dat maar weinig ‘merkenbouwers’ het niet kennen en dat geldt waarschijnlijk ook voor een groot deel van de marketeers. Daarnaast speelt het een rol als aanjager van nuttige gesprekken over de bestaansreden van bedrijven. Is die uiteindelijk geld verdienen of iets anders – iets met meer betekenis wellicht?
In de drie plaatjes onder de foto van Simon heb ik – als een soort visuele oefening – zijn why, how en what gekoppeld aan drie elementaire elementen in een transitie: het aantrekkelijke nieuwe verhaal (why), de koplopers die al concreet bezig zijn met nieuwe oplossingen (what) en het pad of co-creatieproces dat de verschillende stakeholders samen bewandelen (met vallen en opstaan).