Donderdag 18 januari – Het Klimaatverbond Nederland deed in 2015 een Verkenning peer-to-peer nudging in communities, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties – in het kader van het SER Energieakkoord. Centrale vraag: Kunnen communities woningeigenaren tot energie besparen bewegen? De bijlage met verslagen van de gesprekken is ook erg interessant. Belangrijkste conclusies:
‘…De verkennende gesprekken geven (bovendien) zicht op de voorwaarden waaraan moet worden
voldaan wil een community-based campagne kansrijk zijn:
- Peer-to-peer bonus;
- Toegang tot werelden en gemeenschappen;
- Het vinden van ambassadeurs voor energie besparen én samenwerken;
- Ondersteuning van zowel bestuurders en informeel leiders als ambassadeurs;
- Per wereld samen met mensen uit die wereld een campagne ontwikkelen.
- Alleen als aan deze voorwaarden wordt voldaan heeft het zin om in een ‘wereld’ een
community-based campagne te starten.’
Met dank aan Pauline Westendorp voor de tip.